بازار کار
جهاددانشگاهی از سال ۱۳۷۷ با درک موج نسل جدیدی که وارد بازار کار کشور میشد تلاشهایی را در جهت برنامهریزی اشتغال جوانان شروع نمود. از همان سال موضوع اطلاع رسانی در بازار کار به عنوان یکی از اهداف اصلی به قصد ایجاد عدالت استخدامی درکل کشور و ایجاد منبعی واحد برای اطلاع رسانی در سرلوحه اهداف بخش اشتغال جهاددانشگاهی مشخص شد.
- ابتدا سایت " جاب ایران " به منظور فوق راه اندازی شد و به عنوان یکی از اصلی ترین سایتهای اشتغال کشور شروع به ثبت نام از دانش آموختگان دانشگاهها نمود. با توجه به نقش ارزنده مطبوعات در آن سالها انتشار نشریهای که بتواند در تمامی کشور در دسترس دانش آموختگان قرار گیرد نیز هدف بعدی بود و این هدف نیز در سال ۱۳۷۹ بعد از طی مراحل قانونی تحقق یافت و هفته نامه بازار کار با تیراژ وسیع منتشر و در سراسر ایران منتشرگردید و بعدها این نشریه با موافقت هیئت نظارت مطبوعات به صورت دوبار در هفته منتشر گردید (که این شیوه انتشار در اولین دوره ریاست جمهوری آقای دکتر حسن روحانی بار دیگر با اعمال نظر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک شماره در هفته و هفته نامه تبدیل شد و به دنبال آن، ماهنامه بازار کار نوین مجوز انتشار یافت و درحال حاضر "ماهنامه بازارکار نوین " با هدف معرفی فرصتهای شغلی دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و استارت آپها توسط مرکز اطلاع رسانی بازار کار جهاددانشگاهی منتشر میشود که هدف از انتشار آن آشنایی کارجویان با روش های جدید کارآفرینی میباشد.
- به دنبال انتشار نشریه بازار کار در سال ۷۹ مقرر شد سایتی به منظور ارائه محتوی نشریه نیز راهاندازی گردد که در نتیجه آن سایت بازارکار ایجاد شد. این سایت طی مدت راه اندازی با توجه به پیشرفتهای فناوری اطلاعات و نیازهای بازار روز تغییراتی داشته است و همیشه تلاش گردیده اطلاعات به سادگی در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
- در کنار این فعالیتها با توجه به شرایط کشور از سامانه تلفن گویای بازارکار و سامانه پیامکی بازار کار نیز استفاده شد تا دسترسی به اطلاعات بازار کار در لحظه صورت گیرد که از این دو شیوه نیز استقبال فراوانی گردید هر چند در سالهای اخیر با توجه به گسترش نفوذ تلفن همراه درکشور و شبکههای اجتماعی از این شیوهها صرفاً در موارد خاص استفاده میشود.
- بازار کار همچنین با توجه به نیاز دانش آموختگان دانشگاهها به اطلاعات شغلی و منابع آزمون استخدامی فروشگاه اینترنتی بازار کار را راه اندازی نمود و از طریق این فروشگاه تلاش دارد منابع مطمئن را در اختیار کاربران خود قرار دهد.
- در حال حاضر بازار کار در شبکههای اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام حضوری فعال دارد و این دو نیز مورد استقبال کاربران قرارگرفتهاند.
- هر چند در حال حاضر مدعیان فراوانی در شبکههای اجتماعی و اینترنت حضور دارند و سعی میکنند از فضای بیکاری درکشور برای منافع اقتصادی خود استفاده نمایند اما بازار کار با تعلق به نهاد بزرگ جهاددانشگاهی و با هدف خدمتگزاری به حضور خود ادامه میدهد و مطمئن است کاربران آن تفاوت خدمتگزاری و سود جویی را در فضای فعلی به خوبی دریافتهاند.
- از سال ۱۳۸۵ مجموعه فعالیتهایی که با عنوان بازار کار در جهت اطلاع رسانی صورت میگرفت با تصویب هیئت امنای جهاددانشگاهی در مرکزی مستقل با نام "مرکز اطلاع رسانی جهاددانشگاهی " تمرکز یافت.
نظر شما :